Otázky a odpovědi

1. Bude mě konzultace s vámi něco stát?

Nebude. Veškeré konzultace po předchozí domluvě provádím zcela zdarma.

2. Dokážete nacenit moji nemovitost?

Ano. Tržní nacenění nemovitosti je jedna ze základních dovedností, kterou by měl makléř umět. S pomocí dostupných nástrojů a znalosti trhu dokáži odhadnout, kde se může pohybovat tržní cena vaší nemovitosti, abyste ji dobře prodali.

3. Jak je to s provizí RK?

Z provize jsou hrazeny veškeré náklady RK a makléře na propagaci vaší nemovitosti, veškeré úkony spojené s prodejem a odměna. Cena propagace v závislosti na prodávané nemovitosti se pohybuje v řádu desítek tisíc. V případě opravdu drahých nemovitostí je to ještě více.

Výše provize záleží v první řadě na makléři - je totiž na něm, v jaké výši ji stanoví, neboť on ví, kolik prostředků potřebuje investovat do propagace a také si určuje cenu své služby.
Poté je již na zákazníkovi, zda-li je pro něj provize akceptovatelná vzhledem k nabízené kvalitě služeb.

V základu platí, že čím větší cena nemovitosti, tím menší je procentuální sazba provize.

4. Jak je to se smlouvou o zprostředkování prodeje?

Smluv o zprostředkování prodeje nemovitosti je vícero typů, přičemž jak pro zprostředkovatele, tak pro prodávajícího, je bezesporu nejvýhodnější výhradní (exkluzivní) smlouva o realitním zprostředkování.

Tato smlouva, ve které se obě strany zavazují, že pouze zprostředkovatel bude nabízet nemovitost k prodeji a dává mu jistotu, že může do propagace zainvestovat maximální množství peněz s větší jistotou návratnosti při úspěšném prodeji. Během trvání exkluzivní spolupráce se tak zprostředkovateli nemůže stát, že nemovitost prodá někdo jiný za jejími zády. Prodávající má tak zároveň jistotu, že se do prodeje jeho nemovitosti dává maximum. Zároveň se po celou dobu prodeje nemusí o nic starat.

Smlouva se ze zákona může uzavřít maximálně na 6 měsíců a případné prodloužení ke konci smlouvy se řeší dodatkem. Minimální doporučená doba spolupráce z mé praxe jsou alespoň 3 měsíce, ale ve výjimečných případech lze zvolit spolupráci kratší (např. v zájmu si zprostředkovatele nejprve vyzkoušet na kratší dobu).

5. Budu muset před prodejem nemovitost nějak připravit?

Příprava je vždy nutná. Představte si, že jedete prodat auto do bazaru. Určitě chcete získat co nejlepší cenu. Co pro to uděláte? Auto samozřejmě vyklidíte, vyluxujete, odstraníte případné skvrny, pořádně ho umyjete, navoskujete, vyleštíte, navoníte, vyměníte prasklé žárovky apod. 

Stejné je to i s nemovitostmi. V případě nemovitostí, které jsou v udržovaném stavu postačí pouze úklid a příprava na focení s cílem dosažení tzv. "hotelového efektu".

Některé nemovitosti však mohou vyžadovat více péče. Chcete- li maximalizovat šanci na prodej za nejlepší možnou cenu, může být občas potřeba vzít do ruky váleček a barvu, vyměnit špinavý koberec či děravé lino, opravit vypadlé dveře od kuchyňské skříňky - takový face-lift.

Nějaká ta utracená tisícovka před inzercí vám může vydělat desetitisíce až statisíce navíc. A to už se vyplatí.

6. Co když se vám mou nemovitost nepodaří prodat?

Pokud jde o finanční stránku věci, tak při neúspěšném prodeji není prodávající nic dlužný a RK odchází bez odměny. Proto je motivací každého makléře nemovitost prodat a uspokojit tak potřebu prodávajícího.