Prodáváme nemovitost sami: Jak poznat, že na to mám?
Padesát procent transakcí u nás proběhne bez účasti realitní kanceláře. Svou nemovitost si tedy dokážeme prodat sami. Ale dokážeme to jako laici jak nejlépe dovedeme? Rád bych vám stručně vyjmenoval, nad čím vším by se měl dopředu každý, kdo se rozhodne pro prodej po vlastní ose, zamyslet.
Co Čech, to muzikant, kutil, houbař. Můžeme tam dosadit širokou škálu oborů. Co takhle "Co Čech, to prodejce nemovitostí"?
Kdo by měl prodávat bez makléře? Ten, kdo…
- má pojem o tržním prostředí v lokalitě, kde prodává
- ví, kde se pohybuje tržní cena jeho nemovitosti v závislosti na všech okolnostech a ví tak, jakou výslednou cenu může přibližně očekávat
- ví, čím je jeho nemovitost zatížena (věcná břemena, předkupní práva atd.) a jak to řešit
- zná, nebo si dokáže zajistit informace, které budou zájemce zajímat, nebo by je zajímat měly
- dokáže přizpůsobit prodej případným okolnostem, které ho mohou časově tlačit
- ví, jak připravit, zatraktivnit nemovitost a vyzdvihnout její přednosti
- se nebojí zainvestovat nemalou částku do propagace, aby získal maximální zisk
- dokáže na svou nemovitost přivést tolik lidí, aby za ni dostal co nejvíce peněz
- dokáže již před prohlídkou vyselektovat zájemce, aby šetřil svůj čas
- dokáže svou nemovitost skvěle odprezentovat při prohlídce a předat veškeré informace, které by předat měl
- dokáže vést obchodní jednání
- je trpělivý
- dokáže pomoci nejlepšímu zájemci zajistit financování, nejlépe odkázáním na prověřeného finančního specialistu, a učiní ho tak výsledným kupcem
- dokáže zajistit si právní služby přes právníka specializujícího se na nemovitosti
- zná své zákonné povinnosti
- zná rizika finanční transakce a ví, jak jim předejít
- ví, jaké informace musí kupujícímu předat, aby se vyhnul problémům
- ví, jak se maximálně pojistit před případnými budoucími spory
- má na to čas
- chce mít stoprocentní odpovědnost za své jednání a mít vše pod kontrolou
- se nebojí podstoupit případná rizika
Kdo by měl prodávat s makléřem? Ten, kdo…
- ví, že body výše zmíněné mohou být mimo jeho odbornost, nad jeho síly a časové či finanční možnosti
Ve výše zmíněných bodech, které byste měli jako samoprodejci zvládnout, spočívá přidaná hodnota makléře. Vysvětleme si ale zásadní věc, která z toho nemusí na první pohled vyplývat.
Alfa a omega makléře
Makléř je člověk, který díky své erudici propojí prodávajícího s kupujícím a v tomto spojení dosáhne co nejlepších podmínek pro prodávajícího, kterého zastupuje, neboť vezmeme-li v potaz fakt, že makléř je standardně odměňován v procentuální provizi, tak čím lépe prodá, tím víc vydělá.
Je tak jeho největší motivací prodat nemovitost svého klienta co nejlépe. Spousta lidí považuje makléře za jakéhosi převodce nemovitostí. Převod na katastru zvládne každý s prstem v nose. Ale prodat? To už je práce obchodníka a tím je právě profesionální makléř.